Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie is een combinatie van gedragstherapie en gesprekstherapie.Tijdens deze therapie staan je cognities centraal, dat wil zeggen: je gedachtes, fantasieën, herinneringen en opvattingen over bepaalde gebeurtenissen.

Bij cognitieve gedragstherapie leer je negatieve gedachtepatronen te ontdekken en te veranderen. Denk hierbij aan gedachtes als:

  • ‘Ik ben een slechte moeder’
  • ‘Andere vrouwen voelen zich wel goed na hun bevalling, ik ben vast zwakker dan zij’
  • ‘Ik wil nooit meer bevallen’

Ook gevoelens van afstand tot je kind of boosheid kunnen hierin een rol spelen. Als je leert deze negatieve gedachtes anders te interpreteren, kun je objectiever kijken naar wat er gebeurd is. Hierdoor kunnen uiteindelijk negatieve gevoelens verdwijnen die het terugdenken aan je bevalling bij je opwekt.

Cognitieve gedragstherapie heeft grote effecten getoond in de vermindering van symptomen van depressieve klachten en de bevordering van herstel. Grote effecten zijn tevens gevonden bij de vermindering van klachten als gevolg van postpartum depressies (Cuijpers & Dekker, 2005).

Je kunt aanvullend op jouw therapie ook gebruik maken van andere behandelmethoden. Deze methoden kunnen je algemeen welzijn bevorderen, maar worden doorgaans in onderzoeken niet genoemd bij het oplossen van PTSS klachten.